Veterantog Vest er på skinnerne igen

Hans Christian Nørup (til venstre) og Finn Østergaard ved MT 152, der er ikke så lidt af en kleppert.

I de kommende måneder er der planlagt tre sommer- og søndagsudflugter til Ribe. Alle ture begynder og slutter i Esbjerg

Hent den originale artikel fra avisen som PDF her

VETERANTOG – 12 brummende cylindre, knap 500 hestekræfter, en længde på mere end tolv meter og en vægt på godt 52 tons. Det er grønt og det er højt som et tordenskrald. Det er MT 152 – et dieselelektrisk lokomotiv, bygget hos Frichs Fabrikker i Aarhus i 1958 – og i dag hjemmehørende i Bramming, hvor det er centrum for aktiviteterne i Veterantog Vest, der holder til i den gamle remise ved Hedemarksvej.

Første tur var i pinsen
I pinsen var veterantoget og den brune passagervogn, CLL 1476, fra 1962 afsted på årets første sommerudflugt, den første af i alt fire, fra Esbjerg til Ribe og retur. Undervejs bliver der gjort stop i Jerne, Tjæreborg og Bramming – og i omvendt rækkefølge på hjemturen, hvor passagererne kan stige af og på, som de vil på hele turen.

Besøg hos bryghus
”I Ribe stander vi ved banegården, og ikke langt derfra ligger en anden nu nedlagt remise. Her bor Ribe Bryghus, og her er der øl og sodavand samt pølser og brød til alle rejsende, og det er med i billetprisen,” fortæller Finn Østergaard fra Veterantog Vest.
”Opholdet i Ribe strækker sig over nogle timer – vi skal lige rangere lidt, så toget også er forrest på hjemturen, så der er tid til at gå på opdagelse i den gamle domkirkeby, inden vi igen fløjter til afgang,” fortsætter Finn Østergaard.

En halv snes frivillige
Han er en af den lille halve snes frivillige hos Veterantog Vest, der vedligeholder, plejer og passer det aldrende diesellokomotiv og de tilsvarende vogne hos foreningen i Bramming. I alt råder Veterantog Vest over fire vogne, og er aktuelt ved at renovere en spisevogn med både køkken og bar, så den kommer til nye ære og værdighed. I øjeblikket er det dog kun den ene vogn, CLL 1476, der kommer med på sommerens udflugter. De andre venter hver især på kærlig opmærksomhed fra de frivillige i foreningen.

En spændende hobby
”Det er et stort arbejde, men det er en spændende hobby. Derfor håber vi også, at flere vil give et nap med. Vi kan bruge de fleste, og det er ikke et krav, at medlemmerne skal være mekanikere eller tidligere ansatte hos DSB. Alle kan være med, bare de har hænderne skruet nogenlunde rigtigt på og i øvrigt er ædruelige, i hvert fald så længe, de er her på matriklen. Vi arbejder med tungt maskineri og værktøj, snævre forhold og stejle trapper. Derfor er der ingen øl, men der er masser af kaffe,” fastslår Finn Østergaard, der selv har en fortid som langturschauffør på de europæiske landeveje.

Mandag er mødedag
Foreningens medlemmer mødes som udgangspunkt hver mandag aften. Der er dog ingen mødepligt, ligesom de frivillige også ofte er i gang på andre tidspunkter i ugens løb. Derfor er det bare med at møde op ved den gamle remise på Hedemarksvej, hvis man kunne tænke sig at være med.

Tekst og foto: Jens Bytoft

Sådan er køreplanen

De tre sommer- og søndagsudflugter fra Esbjerg til Ribe og retur, der er på programmet hos Veterantog Vest, følger alle den samme køreplan:

Der er afgang fra Esbjerg Banegård kl. 12.07, fra Jerne kl. 12.12, fra Tjæreborg kl. 12.20 og fra stationen i Bramming kl. 12.32. Veterantoget er fremme i Ribe kl. 12.50.
Returrejsen begynder i Ribe kl. 16.31. Toget ankommer til Bramming kl. 16.52, til Tjæreborg kl. 17.01, til Jerne kl. 17.09 og er tilbage på Esbjerg Banegård kl. 17.12.
Udflugterne foregår den 9. juni, den 21. juli og den 25. august. Passagerer kan på forhånd sikre sig en billet via foreningens hjemmeside.

MT 152 fra Bramming fotograferet ved en tidligere udflugt. (Foto: Lasse Toylsbjerg-Petersen)
MT 152 fra Bramming fotograferet ved en tidligere udflugt. (Foto: Lasse Toylsbjerg-Petersen)

 

Finn Arne Hansen

Finn Arne Hansen