Fra årsskiftet er det slut med at sælge de nye Ford-modeller hos Auto-Cramer i Bramming, men det fortsætter hos virksomhedens afdeling i Ribe. I Bramming vil der dog stadig blive solgt nyere, brugte biler.
Forhandlingen af Ford-biler bliver samlet hos afdelingen i Ribe. Det autoriserede værksted i Bramming fortsætter som hidtil med service, opdateringer og garantiarbejde
Hent den originale artikel fra avisen som PDF her
ERHVERV – Fra årsskiftet stopper salget af nye Ford-biler hos Auto-Cramer på Storegade i det vestlige Bramming. Ford Motor Company ønsker at reducere antallet af salgssteder i Danmark, hvilket allerede har ramt byer som Varde, Sønderborg, Kalundborg og Nykøbing Sjælland. Nu kommer turen altså til Bramming. Importøren, Nic. Christiansen Gruppen, har opsagt aftalen med Auto-Cramer med udgangen af december.
”Det er naturligvis med meget stor vemod, vi piller Ford-skiltene ned. De første modeller blev solgt her i byen i 1922.
Dermed er Bramming en af de byer i Danmark, der har haft Ford-forhandling i længst tid,” oplyser Kurt Cramer fra virksomheden på Storegade.
Han understreger samtidig, at det kun er salgsafdelingen i Bramming, der bliver ramt, ikke det autoriserede Ford-værksted, hvor mekanikere og øvrige medarbejdere fortsat vil være parat til at yde service, opdateringer og garantiarbejde. Desuden vil der fortsat være salg af nyere, brugte biler, især Ford-modeller.
”Men salget af nye Ford-biler vil altså fra årsskiftet udelukkende foregå fra vores afdeling i Ribe, hvor vi i øvrigt også driver et autoriseret værksted,” tilføjer Kurt Cramer.
Han oplyser samtidig, at kunder, der har bestilt en bil, men endnu ikke har fået den leveret ved årsskiftet, kan hente den i Ribe i det nye år, eller få den leveret på privatadressen.
”Ribe ligger i øvrigt strategisk godt for de fremtidige Ford-aktiviteter. Herfra kommer vi til at dække hele det sydvestlige Jylland, fra Tønder til Bramming og mere til. Desuden er der god afstand til andre Ford-forhandlere, for eksempel i Esbjerg, hvor der både er en ’Ford Store’ og en af importør Nic. Christiansen Gruppens egne forretninger. Det giver altså god mening at det er Ribe, der kommer til at bære Ford videre,” mener Kurt Cramer.
Som en lille ’krølle’ på historien fortæller han videre, at når Ford-skiltet, ud til vejen i Ribe, her i november, er lagt ned, skyldes det udelukkende at der er ved at blive etableret en ny cykelsti.
”Vejdirektoratet har derfor bedt os om at gøre plads, så entreprenøren kan komme til med sine maskiner. Når anlægsarbejdet er slut kommer skiltet naturligvis op igen,” forsikrer Kurt Cramer.
Tekst og foto: Jens Bytoft